Vad ligger bakom dina dåliga tänder? | Sköta tänderna
 

Vad ligger bakom dina dåliga tänder?

Det finns några dagliga livsmedel som anses vara bovar bakom dåliga tänder och som man således ska försöka undvika – eller åtminstone dra ner på. Vi har olika starka tänder och de reagerar olika på saker som vi stoppar i oss; men att de livsmedel – samt hur – vi stoppar i oss har en klar påverkan – det råder det inga tvivel om. Vi tänkte här börja med att lista några saker som du ska undvika och därefter så tar vi oss vidare till de som du du ska skriva ned på inköpslistan.

Saker som ger dåliga tänder:

  • Söta och sura drycker. Där vi förr drack läsk under speciella tillfällen – exempelvis under lördagen – så är det idag något som många dagligen släcker törsten med. Inte nog med det; man hämtar mer kraft genom att dricka en energidryck, man börjar morgonen med ett stort glas juice och innan träningen så tar man en sportdryck för att få mer kraft. Gemensamt för alla dessa drycker är att de skadar mer än vad de tillför och i synnerhet tänderna – genom frätning från syra och karies från den höga sockerhalten – blir sämre av detta.
  • Chips och ostbågar. De är egentligen lika illa som vanligt godis på lösvikt (som man naturligtvis också ska dra ner på) då bakterier har lika lätt att ta sig till upphettad stärkelse (som finns i chips) som vanligt socker. Dessutom så är det inte ovanligt att dessa snacks ligger kvar som en hinna på tänderna och därmed skadar ännu mer.
  • Småätande. Hur man äter påverkar också den dentala kvaliteten väldigt mycket. Gemensamt mellan de som har dåliga tänder är att de ofta har något i munnen – en halstablett, ett kex, en kaka – och att de inte äter på regelbundna tider. Här kan vi nämna att många kockar – trots att de lagar väldigt näringsrik mat – ofta lider av dåliga tänder. Där ligger den ständiga provsmakningen bakom. Tänderna behöver vila!

Saker som är bra för dina tänder:

  • Vatten. Är du törstig – drick vatten. Vatten är det absolut bästa för dina tänder – det har ett neutralt ph-värde, det innehåller inget socker och och inga kolhydrater.
  • Laga maten själv: att tillaga en måltid från grunden är bar ur flera hänseenden. 1) du står dig längre och riskerar därmed inte att hamna lika lätt i den fälla vi kallar småätande. 2) du kontrollerar vad du lägger i maten och 3) lagad mat innehåller inte lika mycket fermentabla kolhydrater (exempelvis sackaros) och det är till stor del dessa som gör att snabbmat ofta ger dåliga tänder.
  • Mjölk. Bäst för en vuxen är vatten, näst bäst är mjölk. Mjölk innehåller fosfor och det innehåller kalcium; något som stärker tänderna. Dessutom så ger ett glas mjölk inga frätskador.
  • Tée: i Europa och Sverige så dricker vi mycket svart tée och det är bra sett till att det innehåller fluor. Ett litet tips gällande tée-drickande: välj inte honung i tron att det skulle vara bättre för dina tänder snarare än vad sockerbitar är. Det stämmer inte. Honung har dessutom en förmåga att fastna på tänderna och därigenom ”attackera” dem under en längre tid. Båda är lika dåliga.