Sköta tänderna | Bästa tipsen: borsta, gå till tandläkaren, osv.
 

Att sköta tänderna korrekt ger ett bättre liv

Det som skiljer tänderna från andra kroppsdelar är att de senare har en god chans att vid skada läka ihop. Bryter du armen och går till en läkare så kommer du – efter operation, konvalescens och rehabilitering – att ha en fullt fungerande och stark hand igen. Detsamma gäller ett benbrott eller något annan typ av fraktur. De går, kort och gott, att korrigera.

Tänder år sin sida, de kommer bara i en uppsättning (här bortser vi naturligtvis från mjölktänderna) och dessa måste man också vara rädd om. Slår du ut, skadar eller tvingas dra ut en tand så kommer det inte att växa ut någon ny och du kommer istället att få exempelvis en tandprotes, en brygga eller ett tandimplantat inopererat som ersättning. Det fungerar förvisso – men det kostar pengar, det innebär smärta och det tar tid.

Att slå ut en tand som en följd av en olycka på en idrottsplan, som en följd av exempelvis en misshandel eller på sitt arbete – det är inte så mycket att orda om. Slumpens skördar kräver så att säga sina offer och en olycka kan också inträffa vart som helst och för vem som helst. Där är det svårt att skydda sig. går en tand av eller skadas som en följd av ett trauma (slag) så får man acceptera det inträffade och därifrån göra det bästa av situationen.

Värre är dock att tänderna man har lossnar, går sönder eller förstörs som en följd av sitt eget slarv och där man själv kunnat påverka detta innan. Där man misskött sina tänder – sina egna; de enda tänder man har! – så till den milda grad att de lossnar. Där finns egentligen inga ursäkter. Visst, vi har alla olika dentala förutsättningar och vi har alla olika styrkor, känslighet och skydd på dessa – men vi menar att man får anpassa skötseln av sina tänder efter de förutsättningar man har. Vet man att man har lätt att drabbas av kariesangrepp så sköter man sina tänder med denna vetskap i åtanke. Vet man att tänderna är känsliga för sprickor så är denna information viktig sett till skötseln och har man turen att ha starka, friska tänder som sällan drabbas av vare sig skador eller angrepp från karies så anpassar man skötseln utifrån detta.

Vi tänkte – för att underlätta - räkna upp några viktiga punkter som samtliga ingår i det vi kallar att sköta sina tänder korrekt.

  • Borsta tänderna. Två gånger dagligen så bör man borsta sina tänder. Morgon och kväll. Vill man så är det möjligt att göra detta även efter en måltid (rekommenderas dock att det sker ungefär en halvtimme efter för att undvika frätskador) . Två minuter är tiden att förhålla sig till och gällande redskap så är en mjuk tandborste ofta att föredra framför en hård sådan. En elektrisk tandborste är också att anse som en investering. Tandkrämen bör innehålla kaliumnitrat, fluor och lite mindre slipmedel än vad många idag väljer. Slipmedlet – som finns där för en blekande effekt – skadar ibland emaljen.
  • Munskölj: samma schema gäller för munskölj som för tandborstningen. Två gånger per dag och enligt anvisningarna på förpackningen. Har du känsliga tänder och drabbats av exempelvis frätskador så kan du med fördel välja en munskölj som har lite mer fluor i sig.



  • Tandbyglar/tandtråd. Viktigt då det kommer till att sköta sina tänder är att rengöra mellan dem – något som man bäst gör genom tandtråd. Tandtråd är i det här sammanhanget att anse som lite passé då det kommit bättre alternativ på marknaden i form av tandbyglar. Dessa ger en möjlighet att – på ett enklare sätt – nå även tänderna som sitter lång bak. Gör det till en vana att ha några tandbyglar i väskan så att du kan rengöra mellan tänderna efter exempelvis lunchen på jobbet
  • Tungskrapa. Tungan får ofta en beläggning som för med sig en viss odör. Lider du av dålig andedräkt så kommer en tungskrapa att ta bort en del av detta problem. Den här punkten är dock inte fulls så viktig sett till skötseln av tänderna – den handlar mer om ett allmänt råd för att slippa ett problem som många lider av.
  • Mat och kost: den stora boven idag gällande tandstatus är vad vi stoppar i munnen. Vi äter alltmer snabbmat och vi lägger ner mindre tid på att laga vår mat från grunden. Snabbmat som i sin tur innehåller en massa färgmedel, sötningsmedel, salt och socker och som inte inte alls är speciellt bra för tänderna (eller för hälsan i stort). Vad vi dricker är också en stor fråga då det kommer till tandhälsa och den stora ökningen av läskdrickande, av intaget av energi- och sportdrycker och av sura juicer har inte fört med sig några positiva effekter. Frätskador på emaljen, missfärgningar och kariesangrepp är följder som ett allt för stort intag kan föra med sig. Undvik eller minska!
  • Sluta röka: det finns ett klart samband mellan rökning och tandlossning och rökning har även konsekvenser sett till hur lösningen blir om du skulle drabbas av sådan. Det finns exempelvis inte lika bra förutsättningar att operera in tandimplantat hos en rökare som hos en icke-räkare; något som förklaras av att käkbenet hos den förre blir svagare.
  • Tandläkare: vi sparar den viktigaste punkten till sist och vi kommer med en uppmaning: du måste besöka en tandläkare! Att boka in ett besök hos en tandläkare eller en tandhygienist är ingen – som många anser – en utgift, det är snarare att anse som en investering. Du får hjälp med dina eventuella problem direkt och slipper de dyra, akuta kostnaderna som kan komma av att du skjuter upp besöket. Går du till tandläkaren minst en gång per år så kommer du tvivelsutan att ha en väldigt bra chans att behålla dina tänder genom hela livet. Gällande kostnaden så finns det dessutom idag en bättre chans att sänka den, du har ett fritt val och du kan själv undersöka och gå till den tandläkare som har priser som passar din plånbok. Dessutom så har du rätt att använda det allmänna tandvårdsbidraget och det sänker också dina kostnader litegrann.